2lisbeth-og-arvid-reindal-nordtun-helserehab
Lisbeth og Arvid Reindal, Nordtun HelseRehab

Stødig til rors

Lisbeth (59) og Arvid (60) Reindal kom til Meløy og Nordtun HelseRehab - Frikirkens helseinstitusjon - våren 1986 med tanke om å bli i tre-fire år. Nå har de rundet 30 år i institusjon og bygd, og har slått seg til ro med at her blir de inntil de kan pensjonere seg.

- Vi hadde ingen tilknytning fra før, verken til Engavågen eller til Nordtun HelseRehab, da vi landet her. Så nok på Nordtun mer som et interessant springbrett til andre helserelaterte oppgaver. Men etter hvert vokste lojaliteten til institusjonen frem og Nordtun fikk stadig større plass i hjertene våre, samstemmer de to veteranene, som har ytt av sin faglige kapasitet og trofasthet på Nordtun gjennom en mannsalder. Arvid ble ansatt som daglig leder på Nordtun. Han er utdannet ved Diakonhjemmet og har senere studert bl.a. administrasjon og arbeidsrett. I dag er han nestleder. Lisbeth har sykepleie- og helsesøsterutdannelse og har jobbet som avdelingssykepleier det meste av tiden. Med små avbrekk er det disse stillingene som har vært deres oppgave å fylle. Nordtun HelseRehabs start som helseinstitusjon gikk til tider ikke helt rett frem. Skikkelige skjær i sjøen, som nært kunne forårsaket forlis, dukket jevnlig opp de første årene. Men som daglig leder gikk Arvid på med ukuelig mot for å lose Nordtun inn i trygt farvann. 

Fra motbør til medvind

- Nei, jeg ville ikke rømme skuta når motvinden blåste som sterkest. Og "kulingene" kunne dreie seg om alt, fra Nordtuns rennomé, drosjekrøll, bank som sviktet, økonomikrise og saftige klask fra trygdesystemet. I tillegg skulle Nordtun markedsføres vidt og bredt. Utfordringene ble tøffe, men gleden og lettelsen desto større da vi kom i smulere farvann. - I dag tør jeg si at Nordtun HelseRehab nyter stor anerkjennelse både i bygda og innen helsemiljøet. Vi har rimelig god og langsiktig avtale med Helse Nord. Institusjonen har funnet sin plass, og vi får gode tilbakemeldinger både fra helsefaglig hold, fra ansatte og fra pasientene. Da Nordtun startet sin virksomhet i 1985 var det med 18 årsverk og lavt belegg. I dag telles 37 årsverk på lønningslista, derav bl.a. seks fysioterapeuter, ergoterapeut, lege og psykolog og en solid helsefaglig stab, og vi leverer over avtalen med Helse Nord. Navneendringene viser også til en institusjon i endring. I starten var Nordtun Rekonvalesenthjem et sted for hvile, ro og rekreasjon. Etter hvert ble aktiv behandling og opptrening satt i sentrum. Dermed endret man navnet til Nordtun Opptreningssenter, og i dag snakker man om Nordtun HelseRehab.

Om forholdet til Frikirken

Hvordan merkes forholdet mellom Frikirken og Nordtun HelseRehab i det daglige liv? - Synoden driver ingen innblanding i vårt daglige virke. Og slik må det være. Men vi får positive tilbakemeldinger. Vi merket godt at Arnfinn Løyning hadde et varmt og godt hjerte for Nordtun den tiden han var synodeformann. Synodekontoret får referat fra for eksempel alle våre styremøter, og styret for Stiftelsen Nordtun HelseRehab velges av Synoden. Stiftelsens vedtekter har også sitt utspring i Frikirken. Om Frikirken skulle være uenig i måten vi driver på, må den kaste deler av – eller hele – styret. Noe slikt har aldri skjedd. Når nye ansettes hos oss, har deres faglige fundamentet førsteprioritet, men vi krever at det vises lojalitet til vårt grunnsyn.

Fysisk og åndelig omsorg

Dere har begge hatt lederstillinger på Nordtun. Hva ønsker dere å formidle? - Det er viktig å se hver enkelt pasient og å ta den enkelte på alvor. Pasientene kommer hit med ulike problemer i bagasjen. Da skal vi støtte og hjelpe slik at livet blir godt å leve videre. Dette skal vi gjøre ut fra Frikirkens grunnsyn, sier Lisbeth. Det Jesus sier i Matteus 25, vers 35- 40 har vært Arvid sitt mantra, overført til de ansatte som skal sette dette ut i livet: "For jeg var sulten og dere gav meg mat, jeg var hjemløs og dere tok dere av meg, jeg var syk og dere så til meg …Det dere gjør mot en av mine minste, gjør dere mot meg". - Men Nordtun sitt oppdrag ligger først og fremst i å levere  helsetjeneste, sier han. Det gode miljøet på Nordtun HelseRehab legges merke til, ikke minst av pasientene. - Det har vel ikke kommet av seg selv, Lisbeth og Arvid? - Som ledere må vi se og bry oss om den enkelte arbeider, være blid og oppmuntrende i det daglige livet, vi må ikke isolere oss bak kontordøren. Og vi syns det er herlig når vi kan gi rom for kreative krefter og ha en lett og humørfylt tone både mellom oss ansatte og mellom ansatte og pasientene. Vi ønsker først og fremst at pasientene skal oppleve et opphold hos oss som trygt og livsbejaende, at de skal få ny appetitt på livet – og selvfølgelig bedre helse.

Menneskevenner

Og nettopp det er blitt Nordtuns varemerke. Det merkes også blant folk i bygda, som opplever Nordtun som et åpent og trivelig sted å stikke innom. - Kom inn og ta deg en kopp kaffe og en prat, er det mange som blir møtt med, enten de tar seg en tur langs turveiene rundt institusjonen eller tøyer og strekker i den utendørs treningsparken. Åpne dører, hva enten det gjelder arrangement på huset eller i det daglige liv, er et kjennemerke for Nordtun. Lisbeth og Arvid er begge oppriktige og engasjerte menneskevenner. Uten dem hadde neppe Nordtun vært hva stedet i dag vitterlig er: en oase. - Det har vært en utrolig spennende og givende reise, ikke minst det å bli kjent med så mange ulike mennesker gjennom 30 år, sier Lisbeth. Og Arvid legger til: - Det går ikke an å slette Nordtun fra livet og minnet. Dette har vært en berikende arbeidsplass, på tross av slit i perioder. Vi føler nok at vi har lagt ned de beste årene av våre yrkesliv her. Mye av vår egen sjel vil nok for alltid være knyttet til Nordtun.