IMG_0794

Frikirken er samlet til ekstraordinær Synode for å be

7-9.juni samles 175 kvinner og menn fra Frikirkens menigheter over hele landet for å be om at mennesker skal møte Kristus. Møter blir "streamet" over internett på www.frikirken.no

– Dette kirkemøtet blir historisk. Gjennom Kirkens lange historie har Synoder vært kalt sammen for å fatte mange store og viktige beslutninger både av læremessige og kirkerettslig karakter. Men jeg tror det er første gang en Synode kalles sammen om en hovedsak, bønn for menneskers frelse, så dette er virkelige en ekstraordinær Synode, sier Frikirkens øverste leder, Arnfinn Løyning(bildet).

Den Evangelisk Lutherske Frikirkes øverste beslutningsorgan, Synoden, møtes ordinært hvert tredje år. På forrige møte i 2011 ble ledelsen oppfordret til å kalle inn til en ekstraordinær Synode for å be for menneskers frelse.

- Dette er i en erkjennelse av at relativt få blir kristne gjennom våre menigheter. Vi ønsker rett og slett å be om vekkelse. Dette er en utfordring til våre medlemmer og menigheter om å leve misjonale hverdagsliv. Derfor er fokus misjonal menighet. 7-9. Juni ønsker vi å gjøre noe konkret med dette: nemlig å be, sier Synodeformann Arnfinn Løyning.

De 175 deltakerne er ansatte medarbeidere og valgte delegater fra Frikirkens 82 menigheter. Disse er sammen i to døgn i Stavern, på Frikirkens folkehøgskole. Gjennom undervisning, bønne- og lovsangsmøter, bønnevanding og stillhet og bønn, skal fokuset være menneskers frelse.  De er samlet om kun en sak: be om at folk skal møte Kristus.

Frikirkens øverste leder ønsker å utfordre andre kirker til å gjøre noe av det samme. Både be og leve ut misjonsbefalingen i våre nærmiljø.

- Vi har store forventninger til at Gud skal være tilstede under bønnesynoden, tale til oss, utruste oss og gi oss bilder, ord og tanker for Frikirkens videre arbeid med å nå ut til mennesker som enda ikke har tatt imot evangeliet, enten det er våre naboer eller blant unådde folkeslag, sier Løyning.

I løpet av dagene i Stavern vil møter bli overført på Frikirkens internettside, slik at enkeltpersoner kan følge møter og bli med i bønn.

Lørdag 8. juni kl. 09.30 overføres Bibelundervisning ved Sven Aasmundtveit. “Et hellig folk- misjonalt liv”. Fra kl. 11.30 lørdag, er det mulig å laste ned denne undervisningen fra www.frikirken.no Dette med tanke på de som samles senere på dagen til undervisning og bønn.   Søndag kl. 11.30 overføres Gudstjenesteprekenen ved Arnfinn Løyning. Teksten han skal tale over er Markus 10,13-16. “Gud er svak for mennesket”.