Rune-Tobiassen-og-barna

Feiret dannelsen av Østsida Frikirke

Vaiende flagg, blomster og ballonger levnet ingen tvil: En markering var på gang i nabolaget til Gimlekollen i Kristiansand. Søndag 21.september ble Østsida Frikirke offisielt stiftet.

– Vi skal ikke mure oss inne, for vi er kalt til å være ute i verden. Og i gudstjenestene våre skal det alltid passe å invitere med naboen. Rune Tobiassens hilsen til menigheten var klar og fremtidsrettet da han etter sju års pastortjeneste i modermenigheten Kristiansand Frikirke, ble innsatt som pastor for Østsida Frikirke søndag 21.september. – Det betyr at gudstjenestene kommer til å være retta mot Guds menighet. Hvis vi lar folk få møte Jesus, tror jeg ingen går ubemerket herfra. Jeg ønsker at folka her og i bydelene rundt skal merke at vi er preget av Jesus, sa Tobiassen og oppfordret til å starte i dag med å invitere naboene med i fellesskapet. Østsida Frikirke er resultatet av et stort lokalt engasjement gjennom mange år, og startet først som et bydelsarbeid under Kristiansand Frikirke i 2001. Menigheten som nå er blitt etablert, ønsker å utgjøre en forskjell i bydelene Gimlekollen, Fagerholt, Kongsgård og Justvik.

Vil utfordre mennesker

– Dersom vi ønsker å bygge opp en trygg identitet blant oss før vi tør å invitere nye, så blir identiteten vår at vi ikke inviterer nye. Derfor må vi ha fokus utover fra starten av. Vi ber om at Gud må hjelpe oss til det, sier Tobiassen. Menigheten har planlagt Alpha-kurs i januar, men den nyinnsatte pastoren ønsker hele tiden å være på jakt etter skjult tro i mennesker rundt seg. – Det vil si at vi skal regne med at folk har en tro, appellere til den og invitere med til en hvilken som helst samling eller gudstjeneste. Alle kan utfordres til å følge Jesus et stykke på veien, for å se om han er den han sier at han er. For folk er åpne som bare det, men er vi spør han seg. Østsida Frikirke har ikke eget bygg, men får disponere Gimletun (Læringsverkstedet barnehage) til gudstjenester og samlinger. Kontorer leier menigheten av Justnes misjonskirke. – Dette understreker egentlig bare en viktig verdi for oss. Vi går ikke til kirka, vi ER kirka, sier Tobiassen som er takknemlig for den nye menigheten han skal få være med og lede. Bjørg Sollie og Bjørn Einar Strandberg ble denne dagen innsatt til eldstetjeneste, og Alice Høye, Renate Orre og Kolbjørn Ertzeid til diakontjeneste. – Dette er en stor dag som jeg aldri vil glemme! Nå er vi blitt en menighet med 110 medlemmer, hvorav 56 har stemmerett. Og det er fantastisk stort! Samtidig er det snart 10 000 innbyggere i bydelene vi skal nå, så da kan ikke dette være noe annet enn en fin start, smiler Tobiassen.

– Dere sendes på et oppdrag

Tilsynsmann i Søndre tilsynsområde Arnfinn Østerberg hilste den nyetablerte menigheten med Johannes kapittel 20, vers 21: «Igjen sa Jesus til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» - Dere sendes på et oppdrag. Og dette oppdraget er å bringe budskapet om det Jesus gjorde for oss videre til andre mennesker. Det handler ikke bare om å tro på noe, men å leve som disippel på en slik måte at Den hellige ånd kan gjøre sitt verk i oss, sa Østerberg. - At vi lever så nært Jesus at vi bærer med oss Guds nåde og kjærlighet i møte med andre mennesker. «Som Far har sendt meg, sender jeg dere». Viktigheten av fellesskapet med Gud kan ikke understrekes tydelig nok. Gud sender dere ut, og Han vil bo i dere og gi dere krefter, mot og veiledning. Hva er det aller viktigste hver av oss kan gjøre for menigheten vår? Å leve nær Gud. Da bærer vi frukt. Jeg vil ønske dere Guds rike velsignelse over liv og tjeneste, sa Arnfinn Østerberg.

Hjerte for de unådde

Sigmund Sandåker som nå overtar ansvaret som hovedpastor etter Tobiassen i Kristiansand Frikirke, la ikke skjul på at modermenigheten vil savne de nyetablerte i Østsida Frikirke. - Dette er en stor dag, og det er fantastisk å få være med og feire og markere denne nye menigheten, sa Sandåker. – Når jeg ser på dere som sitter her, må jeg bare si at dere vil bli savna. Men dere er velkommen på besøk og det gjelder dere alle, sa Sigmund Sandåker og overrakte en gave på hundre tusen kroner fra Kristiansand Frikirke. Han hilste fra Johannes Åpenbaring kapittel 3, vers 8: «Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, og ingen kan lukke den igjen.» - Det er gjort for oss, for at vi skal få komme inn og få en plass i Guds rike. Det blir flott å se hva som vil skje videre i dette vekstområdet av Kristiansand, sa Sandåker. Synodeformann Arnfinn Løyning ønsket Østsida Frikirke velkommen som menighet og til fellesskapet i Den Evangelisk Lutherske Frikirke. - Når dere nå er en del av Frikirken, vil jeg si at vi har en samlende visjon. Og det er at vi er «sammen om oppdraget», sa Løyning. - Alle våre menigheter må stå sammen og vi som kirkesamfunn må stå sammen med alle kristne verden over. Vi ønsker å overrekke en gave på ti tusen kroner fra Synoden, til kjøp av nattverdutstyr. Det er særlig tre ting jeg ønsker av denne menigheten: Ha hjerte for de unådde, fly vekk fra materialismen og start allerede nå med ny menighetsplanting! Lykke til og Guds velsignelse!